یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۵
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: حدود ۸‌ماه است که علی‌اصغر فانی، سکاندار نظام تعلیم و تربیت شده است، وزارت آموزش و پرورش به نوعی با همه خانواده‌ها در ارتباط است، ۱۲میلیون و ۳۰۰هزار دانش‌آموز در بیش از ۱۰۵هزار مدرسه درس می‌خوانند و بیش از یک میلیون فرهنگی نیز به فرزندان ما آموزش می‌دهند.

از این‌رو وزارت آموزش و پرورش یکی از حساس‌ترین دستگاه‌های کشور به شمار می‌رود و به همین دلیل نیازمند مدیریت قوی و کارآمد، برنامه‌ریزی دقیق و متناسب با شرایط کشور است. اکنون وضعیت نیروی انسانی آموزش و پرورش مناسب نیست، بین مدارس به لحاظ آموزشی و پرورشی فاصله زیادی وجود دارد، این فاصله بین مدارس دولتی و غیردولتی و حتی بین مدارس دولتی کاملا پیداست و البته مشکلات دیگری نیز وجود دارد که مجال بیان تک تک آنها نیست.

بسیاری از مشکلات دولت‌های پیش به دولت کنونی به ارث رسیده و نمی‌توان و نباید از فانی توقع داشت آنها را به سرعت رفع کند، ولی طی 8‌ماه گذشته هر گاه پرسشی درباره مسائل پیش روی وزارت آموزش و پرورش پرسیده شده است او گفته برای بررسی موضوع «کمیته‌»ای تشکیل شده است و پس از جمع‌بندی کمیته مربوطه، نتیجه برای آگاهی عموم اعلام می‌شود.

فانی درباره برنامه‌های جاری وزارت آموزش و پرورش بارها گفته که این وضعیت نتیجه برنامه‌ریزی مدیران پیشین است و من نباید پاسخگوی آنها باشم و ما برای سال تحصیلی 94-93برنامه‌ریزی می‌کنیم. به هر روی وزیر محترم آموزش و پرورش که از فرهنگیان باسابقه است در آذر92 در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد بیش از 700مسئله و چالش در آموزش و پرورش شناسایی شده است. به 4سیاست رسیدیم که با اجرای آنها بسیاری از 700مسئله حل می‌شود. او همچنین وعده تغییر در وضع رفاهی فرهنگیان در 4‌ماه آینده را داد.

طی 8‌ماه گذشته وزیر آموزش و پرورش از تشکیل کمیته تقریبا در همه حوزه‌ها خبر داده است، وضعیت معیشتی معلمان، مدارس شبانه‌روزی، تراکم دانش‌آموزی(خرید خدمات مدارس غیردولتی)، ورزش دانش‌آموزی، ساماندهی نیروی انسانی، بودجه آموزش و پرورش، توسعه مشارکت مردم در امور مدارس، بیمه طلایی، تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس، تدریس به زبان‌های مادری و ایجاد زنگ‌های انشا و‌ کتابخوانی، از مسائلی بود که طی این مدت فانی از تشکیل کمیته برای آنها سخن گفته است.
این کمیته‌ها یک وجه مشترک دارند، هنوز به جمع‌بندی قطعی نرسیده‌اند یا اینکه مسئولان ارشد وزارت آموزش و پرورش تمایلی به اعلام همگانی نتایج کمیته‌ها ندارند.

با توجه به روند جاری امور در وزارت آموزش و پرورش پرسش این است، نتایج کمیته‌هایی که درباره موضوعات مختلف تعلیم و تربیت تشکیل شده است چه زمانی مشخص می‌شود یا اینکه کی اعلام می‌شود؟آیا وعده 4ماه برای تغییر وضعیت معیشتی معلمان به سر نرسیده است، چه تغییری در این‌باره به‌وجود آمده است؟ یا اینکه قرار است چه تغییری در وضعیت ورزش دانش‌آموزی، سرانه دانش‌آموزی، نیروی انسانی، تراکم دانش‌آموزی و... ایجاد شود.

مسئولان و تصمیم‌‌گیران سابق آموزش و پرورش تمایل چندانی به‌کار کارشناسی و به‌کاربستن نتایج پژوهش‌ها و تحقیقات در این وزارتخانه نداشتند، مسئولان کنونی گویا بیش از حد تعلل می‌کنند. این تأخیر ها باعث می شود برنامه‌ریزی راهبردی برای وزارت آموزش و پرورش با کندی غیر قابل جبرانی انجام شود.

کد خبر 255774
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز